Hotel du Libre échange

Het volgende stuk dat ik lees is van Georges Feydeau. Lang geleden heb ik van deze schrijver de klucht "Kat in de zak" geregisseerd over een familie die een pianist in huis denkt te halen, die helemaal niet blijkt te kunnen pianospelen. Dit stuk, "Hotel du Libre échange" (1894), is ook een echt Franse klucht over een man die het wel ziet zitten om het aan te leggen met de mooie vrouw van zijn beste vriend. Als de vriend een nacht weg moet dreigt de vrouw hem te bedriegen waarbij de man natuurlijk graag van de gelenheid gebruik wil maken. Ze spreken af in een hotel waar zo'n beetje alle hoofdpersonen elkaar weer ontmoeten. Veel heen en weer geloop en open en dichtgaande deuren. Ik vind het een prachtig stuk en mijns inziens goed te bezetten door de groep die ik ga regisseren, Arto Post Laboro. Het enige probleem is dat het niet te scannen is. Het is een copie van een stencil en de letters zijn op sommige plaatsen tamelijk onleesbaar. De scanner bakt er niets van.
Maar aan het einde van de middag heb ik telefonisch contact met Ad en hij gaat de boekjes bestellen. Het wordt dit stuk.
Illustratie: foto van de voorstelling uit 2004 van het Théatre du nouveau monde uit Montréal, Canada.

Reacties

Populaire posts