Hotel du Libre échange # 01

Hotel du Libre EchangeDe eerste repetitie. Ik doe eerst een aantal oefeningen volgens de vuur-water-lucht-aarde methode van Helmert Woudenberg. Een aantal spelers hebben er al eens mee gewerkt, een aantal heeft er iets van gezien maar het zelf nooit gedaan en een aantal kent deze methode niet. Maar het geeft mij de gelegenheid te kijken wat voor vlees ik in de kuip heb, hoe de spelers spelen. Mijn eerste speelster, Petra, zegt dat ze moeite heeft met lucht (denken, rede, praten), maar bij alle elementen voegt ze lucht toe en bij lucht zelf laat ze zich niet helemaal gaan. Kirstin, de tweede speelster, is erg krachtig in haar vuur. De vonken spetteren er van af. Zo ga ik een tijdje door. Ik doe nog wat aan scèneopbouw volgens de methode en laat als laatste Irene en Ad nog schakelen tussen de vier elementen ook. Dan houd ik een korte pauze waarin ze even teksten moeten leren zodat ze na de pauze kunnen kennismaken met het stuk.
We doen twee scènes, een scène tussen het echtpaar Pinglet en Marcelle en een scène tussen Maxime en Victoire. Ik laat ze oefenen in terzijdes en in het door de vierde wand heen spelen. Ik streef naar weinig realisme en een groteske speelstijl na. Ik heb er na deze eerste repetitie alle vertrouwen in dat dat gaat lukken.
Illustratie: foto van het tableau de la troupe van de voorstelling uit 2004 van het Théatre du nouveau monde uit Montréal, Canada.

Reacties

Populaire posts