I'm not like everybody else

In zijn Lof der Zotheid-lezing voor Studium Generale vertelt Bas Haring over het gegeven dat sommige ideeën net als virussen beter in staat zijn om te overleven dan andere ideeën. Waarom denken we over zoveel dingen hetzelfde terwijl we niet weten of zo'n idee goed is voor onszelf, goed is om te overleven. Over sommige dingen denken we hetzelfde omdat ze waar zijn, zoals dat de aarde rond is. Andere ideeën zijn handig. Je kunt je maar beter niet mengen in een ruzie tussen twee Hell's Angels. De derde soort ideeën is niet waar en niet handig. Toch denken we ze en verspreiden ze zich zonder dat we dat willen. Eén van die ideeën is het idee dat we beter willen zijn dan iemand anders.
We spiegelen ons aan idolen, die we tot voorbeeld stellen, om net zo te worden als die ander. We willen niet lijken op de willekeurige man of vrouw in de straat. Ik heb altijd gehouden van het nummer I'm Not Like Everybody Else van The Kinks omdat ik niet wilde zijn als ieder ander. Nog steeds wil ik dat niet. Ik wil nog steeds bijzonder zijn, onvergelijkbaar met ieder ander. Het liefst wil ik uniek zijn. Ondertussen wordt dat steeds moeilijker. Ik ben een vader als ieder ander, ik draag kleren als ieder ander en ga dagelijks naar kantoor als ieder ander. Ik heb een weblog als ieder ander. Toch roept van binnen nog altijd een stemmetje: "Ik ben anders!"

Reacties

Populaire posts