Het doek valt

Het derde stuk dat ik opnieuw uit de doos haal van de NVA is "Het Doek Valt", net als het vorige stuk van toneeluitgeverij Vink. Dit stuk lees ik tot de helft. Het gaat over een huis waar een groot aantal vrouwen woont in gezelschap van een generaal. Dat laatste personage doet me ook aan Loenatik denken, aan de majoor. Wat de dames precies in het huis doen wordt me uit de eerste helft van het stuk niet duidelijk. Ze zijn enigszins excentriek en enigszins armlastig, maar waarom ze samen in een groot Engels huis wonen blijft duister. In de eerste helft van het stuk helpen ze de zielige en langzaam stervende hond van een vervelende bewoonster om het leven, uit naastenliefde, en besluiten vervolgens, na het succes van die actie, om de lastige eigenares te vermoorden. De verkeerde wordt per ongeluk vermoordt en dat leidt tot verwikkelingen waarvan ik niet de moeite neem om ze te lezen. Op naar het volgende stuk.
Illustratie: Affiche van De Nieuw Amsterdam voor de voorstelling Doek.

Reacties

Populaire posts