Zubin Mehta: Le Sacre du Printemps

Mijn Oudste Dochter nodigt me uit om mee te gaan naar Le Sacre du Printemps in De Doelen. Het is jaren geleden dat ik bij een klassiek concert ben geweest. Ik voel me vereerd. Ik vind het een geweldig mooi stuk, van Strawinsky, en de dirigent, Zubin Mehta, en het orkest, het Koninklijk Concertgebouw Orkest, zijn allebei wereldberoemd. Dus dat wil ik wel eens zien.

Ik word niet teleurgesteld. Het orkest speelt zo intens samen, de muziek is zo mooi. Soms heb ik tijdens de Sacre, het laatste stuk, de neiging om op te springen en te gaan dansen, iets wat natuurlijk niet kan in een klassieke concertzaal, maar de muziek is zo opzwepend en ritmisch dat de voetjes eigenlijk van de vloer moeten. Maar ook het tweede stuk, met het Groot Omroepkoor, de Psalmenymfonie, is erg mooi op een totaal andere manier. Prachtig gezang met veel hallelujah, een groot contrast met de heidense muziek van de lenterite waarmee het concert eindigt. Geopend werd met de Symfonie in drie delen, alles van Strawinsky, een stuk waarvan ik me vooral een heel mooi stukje solotrombone herinner. Al met al een hele belevenis.

Reacties

Populaire posts