Eenakterfestival: Zaterdag

Op zaterdag zie ik het stuk dat van mij het Eenakterfestival mag winnen. Koningen en Goden van de jonge groep Boast. De Trojaanse oorlog in drie kwartier. Ik had de regisseur er al over horen vertellen tijdens de regieworkshop van het Eenakterfestival en was erg benieuwd. Het stuk is een flashback door de ogen van Agammemnon, aanvoerder van het Griekse leger, die Cassandra als slavin heeft meegenomen als oorlogsbuit na de overwinning op Troje. Ze zijn verliefd op elkaar geworden en discussiëren over de voorbije oorlog. Agammemnon is van mening dat mensen (koningen) de oorlog maken en winnen, Cassandra is van mening dat alles wordt bepaald door de goden. Zij worden gespeeld door twee spelers die het verhaal vertellen, op weg naar het huis van Agammemnon, alle andere rollen worden gespeeld door een drietal, twee mannen en een vrouw. Zij verkleden zich voortdurend. Zijn ze Grieken dan dragen ze bruin, zijn ze Trojanen dan dragen ze geel. Heel helder en duidelijk vertellen ze in korte tijd het verhaal van de Griekse oorlog, Geweldig!

Daarna zie ik Hamlet door Spin. Eigenlijk een monoloog waarmee de Acteur met de Zachte G al vaker optrad en daarom gediskwalificeerd om mee te dingen naar de prijs. Het hele stuk vraag ik me af waarom de Regisseur met het Minuscule Brilletje als tweede speler meedoet. Met een paar doeken op een kledingrek en een korte aankonding om aan te geven wie hij nu weer gaat spelen, speelt hij alle rollen. Speelt de Shakespeareteksten met een geweldige tekstbehandeling. Geeft een heldere voorstelling van de geschiedenis van Hamlet. De Regisseur zit er bij met een tekstboek in zijn hand en voegt eigenlijk niets toe. Ik snap niet waarom hij op het toneel zit. Waarom hij niet een andere acteur heeft gevraagd die wel zijn teksten kan onthouden of gewoon de acteur helemaal heeft weggelaten. Toch een prachtige monoloog.

De derde voorstelling die zou worden gespeeld gaat niet door omdat één van de twee spelers ziek is.

Reacties

Populaire posts