Blind

De vrouw leidt de man voorzichtig tussen de auto's door. Hij voelt overal aan. Hij heeft geen stok. Maar het lijkt alsof hij niets ziet. Heeft hij de ogen dicht? Ik kan het niet goed zien, daarvoor sta ik te ver weg. Maar de man is erg hulpeloos. Hij draagt een felrode gevoerde winterjas. Geen geroutineerde blinde die ook zonder ogen zijn weg makkelijk kan vinden, meer risico's neemt dan deze man die zich angstig laat leiden door de vrouw naast hem. Ze zijn allebei jong, een jaar of vijfentwintig.
Ze komen aanlopen tussen de auto's door, hij voelt aan de neus van het busje, dan passeren ze de fietsenrekken waar ook mijn fiets geparkeerd staat en lopen rechts mijn gezichtsveld uit. Ik sta binnen in de Kunstsuper en kijk door de grote etalageruiten naar buiten naar de regenachtige Grote Visserijstraat. Het is tegen het vallen van de avond en ik sta te praten met mijn medebandleden en laat me tegelijk afleiden door het gebeuren buiten.

Reacties

Populaire posts