Omroep C

Bij de post zit een flyer van Omroep C. Ik bestudeer de informatie en zie de naam staan van Ad 's Gravesande. Oud-anchorman bij de vpro en ondertussen vast al heel oud en grijs. Ik herinner me dat ik lang geleden, ik schat zo'n twintig jaar geleden een tientje heb gestort voor Nederland C. Omdat cultuurprogramma's altijd op onmogelijke tijden worden uitgezonden. Dat was toen zo, nu is dat nog steeds zo. Een culturele omroep. Nu vraagt Ad om 12 euro. De tijden veranderen en de prijzen gaan omhoog. Het woord omroep klinkt ook als iets uit vervlogen tijden. De omroep, was dat niet iets met radio, van vroeger? De Verenigde Arbeiders Radio Omroep. De Katholieke Radio Omroep. De Vrijzinnig Protestantse Radio Omroep. De Nederlandse Christelijke Radio Vereniging. Ik bekijk de flyer van alle kanten. Ik ga niet opnieuw geld geven aan Ad. Hebben ze bij Omroep C nog niet van internet gehoord? En van video on demand? Van podcasts? Ik kan niet wachten tot de omroepen allemaal verdwijnen en het gehele publieke bestel wordt opgeheven. Zat ik twintig jaar geleden nog te wachten op een zender die de hele dag cultuur uitzendt, nu voelt het als mosterd na de maaltijd. Omroep C moet er in 2008 zijn. Ik hoop dat ze dan niet meer nodig zijn en televisie en internet helemaal met elkaar versmolten zijn. Eergisteren zag ik op de website van Cultura, waarmee Omroep C door de oppervlakkige beschouwer al wordt verward, het jubileumconcert van Bernard Haitink. Op het moment dat ik dat zelf wilde. Cultura zendt reeds uitgezonden programma's vierentwinitg uur per dag uit. Oude televisie? Ja, maar niet voor mij want ik had het nog niet gezien. En dat is nu juist de essentie van goede kunst, dat het tijdloos is.

Reacties

Populaire posts