Conan Lord

Het is 1945 en de kranten staan bol van het nieuws over de mysterieuze inbraken van Conan Lord. Bestaat hij werkelijk of is het een spook dat komt en gaat in de Londense mist?
Eigenlijk lees ik bijna nooit thrillers en ik kan me zo snel niet herinneren wat de laatste thrillers geweest is die ik las. Dit boek kreeg ik van Sinterklaas omdat ik zo van Franse boeken houd. Het is een onderhoudend verhaal over Conan Lord. De geheimzinnige inbreker is niet een persoon, maar bestaat uit drie. Een door een vreemde ziekte klein gebleven man, Tiny, vijfentwintig jaar maar met het uiterlijk van een jongetje van twaalf, een dompteuse, Peggy, en een levende kanonskogel, Seth. Enige overlevenden van een in de blitzkrieg kapotgebombardeerd circus houden zij zichzelf in leven middels inbraken.
Het is zoals ik zei een onderhoudend, maar tegelijk bijzonder onwaarschijnlijk verhaal. Van een geheimzinnige mister Smith krijgt Conan Lord de opdracht een schilderij te vernietigen. Niet al te moeilijk want het schilderij vernietigt zichzelf bij daglicht, dan wordt alle wit op het papier zwart. Het bevindt zich echter in het Shelton House, waar enige tijd geleden de Coupeur des Tètes een reeks vrouwen heeft vermoord. De geheime identiteit van de moordenaar is door de Japanse tuinman als een puzzel in het schilderij verborgen.
Te ingewikkeld om na te vertellen is het met zijn onverwachte wendingen een echt stukje treinliteratuur, snel te lezen en daarna weer gemakkelijk te vergeten.

Het boek Conan Lord, Carnets secrets d'un cambrioleur, heeft in 1995 een Franse prijs gekregen, le Masque de l'Année

Reacties

Populaire posts