Otto Snoek: Why not?

In het Nederlands Fotomuseum bezoek ik de tentoonstelling van Otto Snoek: Why Not? Het is zaterdag, dus museumweekend en de toegang is gratis. Dus ik ga toch snel nog even kijken. De foto's zijn vol met mensen, vooral hele lelijke mensen, Rotterdammers op hun lelijkst. Gefotografeerd tijdens de marathon, het zomercarnaval en tijdens de danceparade, voor het stadion. Heel erg verschillende mensen. Verschillend van ethniciteit en van achtergrond en afkomst. (Of is dat hetzelfde?) Ik voer een gesprek met een medewerkster van het museum, afkomstig uit Beieren. Ze vertelt me veel over de achtergronden en laat me de volgens haar mooiste foto zien, waarop een oude man met een zonnebril, colbert aan, wordt geflankeerd door twee schaars gekleden Surinaamse dames die recht in de camera kijken. Ik praat met haar over het verschil met de foto's van Ed van der Elsken en Robert Frank die in de kelder van het museum zijn tentoongesteld. Over de verschillen. Vooral in hoe mensen zich tegenwoordig op straat vertonen. over het verschil tussen Beieren en Rotterdam. Ze voelt zich, net als ik, thuis in Rotterdam.

Als ik mijn jas heb gepakt en terugloop naar mijn fiets drink ik een espresso in de hal. Ik probeer zelf een Otto Snoek te maken van de mensen aan de tafeltjes. Dat lukt niet echt.

Reacties

Populaire posts