Wagenbegeleider

Op de heen en terugweg tref ik in de tram dezelfde wagenbegeleider. Ik praat met hem over de kou als ik instap, over muziek op de terugweg. Hij komt uit Suriname en is nog steeds niet gewend aan de kou in Nederland alhoewel hij hier al dertig jaar woont. Hij staat in de deuropening om een sigaret te roken. Ik sta buiten omdat het me in de wachtende tram te benauwd is. Hij heeft het over Moskou. Ik heb het er over dat het lang geleden is dat de Kralingse Plas was dichtgevroren. En over de komst van een nieuwe ijstijd maar dat we dat niet meer gaan meemaken. Op dat moment weet ik nog niet dat het in Moskou dertig graden onder nul is. Dat leer ik pas later van het nieuws.
Op de terugweg vraagt hij me of ik lekker gespeeld heb. Zelf speelt hij in een Hindoestaanse band. Lekker improviseren en de zanger volgen. Hij speelt basgitaar.

Reacties

Populaire posts