Mind the Gap # 04

KorèIk luister via mijn mp3-speler annex mobiele telefoon naar Kristien Hemmerechts die me met zachte stem, zacht wat betreft volume en toon, haar novelle 'De Schapen en de Bokken' voorleest die ze voor het Lezersfeest heeft geschreven. Ik geniet van de manier waarop ze het woord rose uitspreekt, een beetje als rò-ouze, het woord komt veel voor in haar verhaal. Alle voorwerpen in de meisjeskamer waar de twee vrouwelijke hoofdpersonen hun jeugd doorbrengen zijn bijna rò-ouze. Ze heeft dezelfde klank en intonatie als Denise die Mind the Gap speelt, maar spreekt langzamer en slepender. Denise's stem is harder, rauwer, raspender, maar dat past goed bij het stuk. Het verhaal dat Hemmerechts zo lieflijk voorleest is op punten ook gruwelijk, seks, dood en kinderen spelen een belangrijke rol, maar anders dan in onze monoloog.
Vanavond oefenen we voor het eerst met Huib, de drummer van Het Gebroken Oor. Het voegt iets moois toe, ik ben blij dat we hiervoor gekozen hebben, een levende muzikant op het toneel. Hij drumt op de stoel waarop Denise zit aan het begin van het stuk. Het moet nog groeien, de interactie tussen de twee, het is pas de eerste keer, maar ik heb er alle vertrouwen in. Ook proberen we de doek uit die als kleding dient en die om Denise heen gewikkeld zit als bij een mummie. Gerda heeft daarbij een mooie lap gekocht waarvan een kamerjas gemaakt gaat worden, die daar weer overheen zit als het stuk begint.

Mind the Gap wordt opgevoerd tijdens het Monologenfestival in 't Kapelletje op zaterdag 18 februari aanstaande.

Reacties

Populaire posts