Wie goed schrijft...

Ik koop, voor slechts vijfentwintig cents per stuk, twee Franse boeken bij de bibliothecaresse van het Rotterdams Leeskabinet van de universiteit. Eén van François Mauriac en een ander van Albert Camus. De mevrouw achter de balie keert de door mij aangeschafte boeken om en om en bekijkt ze nog eens goed. In het boek van Camus ligt een opgevouwen en vergeeld krantenknipsel over de schrijver. Ze zijn van haar oude lerares Frans geweest, vertelt ze, die onlangs op honderdjarige leeftijd is gestorven. Ik loop weg, bladerend in beide boeken. Daardoor vergeet ik te doen wat ik meestal doe, in het boek kijken dat ik net geleend heb, Au Piano van Jean Echenoz. Daardoor kom ik er pas de volgende dag achter dat dit niet het boek is dat ik wilde lenen. Dit boek heb ik al gelezen, ik heb het verward met het nieuwste boek van Echenoz, dat Ravel heet.
Illustratie: In het boek van Mauriac vind ik de brochure die bij dit bericht te zien is: Wie goed schrijft, slaagt beter.

Reacties

Populaire posts