Korenveld met kraaien

Enige tijd geleden berichtte ik over de wedstrijd van dagblad Trouw met als titel Het Mooiste Schilderij van Nederland. Het was een beetje weggezakt in mijn achterhoofd maar nu is het moment daar dat er gestemd kan worden. Er zijn tien schilderijen genomineerd waaruit gekozen kan worden. Zelf heb ik jammergenoeg geen schilderij aangedragen. Meest bijzondere schilderij is dat van Reinhart Dozy die volgens de zoekmachines helemaal geen schilder is maar een beroemde arabist en kenner van de Oosterse wereld. Hij is vertegenwoordigd met een Drents droomlandschap. Misschien zat hij in het Midden-Oosten te dromen van thuis.
Favoriet op dit moment is Het meisje met de parel van Vermeer met 25% van de stemmen. Uit politieke overwegingen had ik willen stemmen op het meest moderne schilderij, dat is van Robert Zandvliet (zie illustratie) maar uiteindelijk heb ik zelf gestemd op het Korenveld met kraaien van Vincent van Gogh omdat ik dat van de tien genomineerde schilderijen toch het mooiste vind.

Reacties

Populaire posts