Bureau na vijf etmaal afgesloten

Gisteren, op Hemelvaartsdag, is Het Bureau afgesloten. De hoorspelserie van de NPS heeft met 474 afleveringen zijn einde bereikt. Dat is ongeveer 5 etmalen aaneengesloten luisteren wil je het allemaal beluisteren. Vanaf ongeveer aflevering 360, dat weet ik niet meer precies, heb ik meegeluisterd en ik moet zelf nog vijf afleveringen luisteren. Want ik beluister Het Bureau als podcast, dus nooit direct via de radio. Maar tot nu toe heb ik zo'n 27 uur lang geluisterd naar dit langstlopende Nederlandse hoorspel gebaseerd op Nederlands dikste boek. In het begin dacht ik nog vaak dat ik het op zou geven, maar op den duur werd het verslavend. Het boek had me al nooit aangetrokken, ik lees liever de belevenissen van de verdwenen wereld van Marcel Proust dan de wereld om me heen van het leven op kantoor. Maar op weg naar of komend van mijn eigen bureau luisterde ik graag even een kwartiertje naar de belevenissen van Maarten Koning, gespeeld door Krijn ter Braak. Een beetje een norse man, volgens de schrijver te nors en met te weinig relativeringsvermogen. Ook geniet ik van de prachtige achtergrondgeluiden, ritmisch geknip van een schaar als hij bij de kapper zit, het voortdurende geluid van lepeltjes die in kopjes roeren tijdens de koffiepauzes op het bureau. En natuurlijk de muziek van de Beau Hunks. "Nobody loves you when your down and out" in allerlei variaties.
Binnenkort is het voor mij dus eveneens afgelopen, maar mocht ik het na afloop al te erg missen dan zijn er nog 359 onbeluisterde afleveringen. Toch denk ik niet echt dat ik dat ga doen, er zijn nog zoveel andere podcasts in de wereld. De bijna vier onbeluisterde etmalen Bureau zullen door mij onbeluisterd blijven.

Reacties

Populaire posts