Margot Dijkgraaf: Zij namen het woord

Tien schrijfsters behandelt Margot Dijkgraaf in dit boek, passend bij het thema van de jaarlijkse Boekenweek. De eerste, Madame de Sevigné, is geboren in 1626, de laatste, Lydie Salvayre, in 1948. Vier eeuwen rebelse schrijfsters. Van slechts twee en een half heb ik werk gelezen. Van Nathalie Sarraute veel, van Françoise Sagan enkele, waaronder haar bekendste, Bonjour Tristesse. In Lege Kasten van Annie Ernaux ben ik ooit begonnen maar dat heb ik nooit uitgelezen. Jarenlang heeft het nog in mijn kast gestaan, een afgedankt en ongelezen bibliotheekboek. Bijna alle schrijfsters kende ik al van naam.

Na lezing van dit boek wil ik natuurlijk meer. Lezen wat deze rebelse schrijfsters zelf hebben geschreven. Ik ben benieuwd naar de oudsten, de klassieken maar met name ook naar Colette en naar Simone de Beauvoir. Dankzij dit boek heb ik een idee waar te beginnen, met welke boeken. Tegelijk weet ik ook waarom het werk van andere schrijfsters zoals dat van Annie Ernaux, mij niet aan zal spreken. Het sociaal-realisme van haar, het klassenverschil, dat ik in mijn eigen leven toch herken, spreekt mij niet aan. Terwijl ik dan weer wel nieuwsgierig ben naar wat je zou kunnen noemen een van haar erfgenamen, Lydie Salvayre.

Weer meer boeken om op de stapel te lezen boeken te leggen. Maar eerst het tweede deel van Open Zee van Catherine Poulain uitlezen.

Reacties

Populaire posts