't Kapelletje: De twee weezen in Charlois

Ieder jaar en ditmaal voor de zesde keer, maakt 't Kapelletje een Kerstvoorstelling. Een zogenaamde panto, een Engelse traditie, niet te verwarren met pantomime. Een panto is een bewerking van een klassiek stuk met veel grappen, veel liedjes, publieksparticipatie en veel vaart en meligheid. Voor het hele gezin van jong tot oud. Initiator van de jaarlijkse panto in 't Kapelletje is Reinier van Mourik, die deze bewerking van het beroemde stuk De Twee Weezen schreef en regisseerde en waarin hij ook nog een korte cameo performance doet. De keuze viel op De Twee Weezen omdat dertig jaar geleden Theater ’t Kapelletje werd geopend met dit stuk.

Van de zes panto's speelde ik in de eerste (Skroetsj) zelf mee (als hond) en zag ik de vierde (De klokkenluider van de Euromast) waarvoor ik decors tekende. Ditmaal was ik niet betrokken en kon ik als onbevooroordeelde toeschouwer komen kijken naar het resultaat. En met veel plezier heb ik zitten kijken. Mijns inziens was dit de beste van de drie en dat ligt met name aan het spel. Het stuk is zwaar bezet met oude rotten binnen het Rotterdamse amateurtoneel. Die er overduidelijk heel veel lol in hebben. Want een klucht als deze drijft met name op techniek en niet op emotie. 

Dat neemt niet weg dat er ontroerende liedjes in zitten zoals dat van Mankepoot die zijn liefde verklaart voor Louise, het blinde weesmeisje. Een geweldig beeld is de scène op het gemaskerd bal waarin alle gasten met prachtige kartonnen kostuums opkomen vermomd als bijvoorbeeld Tarzan en Miss Charlois. Sowieso is het beeld mooier dan vorige keren met de spelers op het voortoneel en het gaasdoek erachter waarop decors en teksten van de liedjes worden geprojecteerd zodat het publiek mee kan zingen. Het driekoppig orkestje achter het doorzichtige achterdoek begeleidt mooi de (met name Franse) liedjes.

Alle voorstellingen van De Twee Weezen van Charlois zijn bijna of geheel uitverkocht, zoals bijna elk jaar maar het verdient aanbeveling om als je van het genre houdt toch te kijken of je nog een kaartje kunt bemachtigen. Mijn ervaring is dat er altijd reserveringen zijn die niet worden afgehaald dus als je alleen of met zijn tweeën bent maak je vast nog een kans.

Reacties

Populaire posts