vrijdag, januari 01, 2016

Ro theater: De Gelaarsde Poes

Het jaarlijkse feestje van het Ro Theater, ik schreef er al vaker over, ieder jaar gaan we er naar toe met het hele gezin. Het vaste team van schrijver Don Duyns, acteur Arjan Ederveen, cabaretier Alex Klaassen, vormgever Niek Kortekaas en regisseur Pieter Kramer maakte dit keer een vrije bewerking van het verhaal van De Gelaarsde Kat. Met een gastoptreden van James Blond en met liedjes van Michael Jackson. Dat werd De Gelaarsde Poes.

Het is telkens weer spannend of het gelukt is. Is de voorstelling beter of slechter dan vorige keer? Maken ze het zich er niet te gemakkelijk vanaf omdat het publiek toch wel komt? Zijn de seksuele toespelingen bedoeld voor de volwassenen niet al te melig? De recensies waren lovend dus wij gingen vol verwachting naar De Rotterdamse Schouwburg.

De boerenjongen Jaap wordt na de dood van zijn vader de straat op gestuurd tezamen met zijn kat Poekie. Ze hebben het goed samen maar Jaap zou het fijn vinden als zijn kat kon praten zodat hij wat aanspraak zou hebben tijdens zijn omzwervingen. Nadat ze toevallig een fee hebben gered die op het punt stond te verdrinken in een rivier komt de wens in vervulling

Op de kermis ontmoet Jaap de prinses Wendy die daar incognito en vermomd als kamermeisje rondloopt. Het is liefde op het eerste gezicht en met behulp van De Gelaarsde Poes en na vele avonturen en liedjes van Michael Jackson, lukt het hem haar echtgenoot te worden.

Prachtige scènes zoals in de Pussycat Dolls nachtclub waar in plaats van glazen alcohol schoteltjes melk geserveerd worden en gepaaldanst wordt door de poes waarvoor de gelaarsde kat gevallen is (een mooie travestietenrol van Alex Klaassen) op de muziek van Dirty Diana.

Alle Rotterdamse voorstellingen uitverkocht en opnieuw terecht, De Gelaarsde Poes is weer een geslaagde aflevering in de serie Kerstvoorstellingen van het Ro Theater. Volgend jaar weer! Alhoewel... Volgend jaar is er een herhaling van Snorro, ik neem aan in het kader van de bezuinigingen op de cultuur maar ik weet niet of we dan alweer gaan naar een voorstelling die we mijns inziens zo kort geleden nog gezien hebben, of dat we wachten op een nieuwe.

Geen opmerkingen: