vrijdag, september 27, 2013

De Keuze #3: Suddenly everywhere is black with people

Deze indrukwekkende voorstelling Plots is het overal zwart van het volk van Marcelo Evelin/Demolition Inc, doet wat Schwalbe niet deed. Je laten voelen hoe het is in een massa te zijn. Gebaseerd op Massa en Macht van Elias Canetti lees ik in de programmafolder.

Het publiek bevindt zich in een rechthoekige ring aan alle zijden afgesloten door balken waarop tl-balken zijn gemonteerd. Bij binnenkomst wordt ons gevraagd om in de ring plaats te nemen. Er klinkt een laag grommend geluid op de achtergrond, een eindeloze dreun die nog lang door blijft gaan. In de ring bevinden zich vijf naakte en geheel van top tot teen zwart geschminckte dansers. Twee vrouwen en drie mannen die zich als een kluit door de ruimte bewegen. Het publiek moet voor hen aan de kant als ze voorbij komen. In het begin geven ze de toeschouwers nog de ruimte om rustig opzij te gaan maar langzamerhand bewegen ze zich steeds sneller door de ruimte en moeten we echt uitwijken. Sommige toeschouwers gaan buiten de ring staan. Sommigen gaan zelfs veraf op de tribunen zitten.

Er gebeurt niet echt veel maar de spelers komen angstig dichtbij het publiek. Soms staan ze rustig stil en krioelen zo door elkaar dat je niet ziet waar de ene speler ophoudt en de ander begint. Ook is het steeds donker in de ruimte. Op een gegeven moment vallen ze met zijn allen op de grond en bewegen over elkaar heen en onder elkaar door. Dan is er nog een soort van vrij-scene alhoewel het nergens erotisch wordt. Het is eerder spannend, soms angstaanjagend, dan opwindend in seksuele zin.

Dan komen de spelers los van elkaar en gaan de ruimte in, lopen tussen ons door, bekijken ons, maken vreemde bewegingen. Ineens ontstaat een soort van gevecht waardoor het gehele publiek achteruit deinst en zich aan de randen van de ring bevindt. Dan komen de spelers opnieuw los van elkaar, kijken ons indringend aan en verdwijnen dan in het publiek. Plotsklaps zijn ze allemaal door een zijdeur verdwenen en laten ons het nakijken.

Als we beginnen te klappen keren ze niet terug om het applaus in ontvangst te nemen.

Geen opmerkingen: