Ode aan de fiets

Op dit moment lopen op de Nederlandse en Belgische televisie op de zondagavond bijna gelijktijdig twee series die allebei een ode zijn aan de fiets. De Vlaamse serie loopt al het langst en heet De Ronde. De Ronde waar de titel naar verwijst is de Ronde van Vlaanderen. De serie is opgenomen tijdens de echte Ronde van 2010 en vertelt een kaleidoscopisch verhaal van een groot aantal personages op één en dezelfde dag. Deze personages worden gespeeld door de crème-de-la-crème van het Vlaamse toneel. Dat laatste maakt het een erg goed geacteerde serie.

De Nederlandse serie heet A'dam e.v.a. en gaat over een Adam en een Eva in de grote stad. De grote stad heet Amsterdam. Net als De Ronde vertelt A'dam e.v.a. een kaleidoscopisch verhaal met dit verschil: het verhaal van de hoofdpersonen loopt door en iedere aflevering zijn er een paar korte verhalen die daar doorheen gesneden zijn. In deze serie speelt een groot aantal meest jonge acteurs en actrices die ik nog nooit eerder zag. Eva van Amstel wordt gespeeld door Eva van de Wijdeven die ik ken van Dunya en Desie en hier en daar duikt een bekend gezicht op maar er is geen sprake van een sterrencast zoals in België.

In beide series wordt veel gefiets. In Vlaanderen professioneel door echte wielrenners tijdens een echte ronde, in Amsterdam door de twee hoofdpersonen die, de man op een racefiets, de vrouw op een fiets met een met kunstbloemen versierd mandje voorop, dwars door de grote stad fietsen op weg naar hun werk. Daarmee zijn beide series een ode aan de fiets. Want het is toch heerlijk om op de fiets door een grote stad te fietsen ook al is dat Amsterdam. (Ja, dat is natuurlijk een minpuntje voor ons Rotterdammers.)

Zo fietste ik zaterdag op de fiets door Rotterdam, op weg naar het station, waar ik de trein moest nemen naar Amsterdam, op weg naar de verjaardag van mijn broer, G. Wasco. In Amsterdam miste ik mijn fiets, want het was heerlijk zonnig weer, net als in de serie, en ideaal weer om door de stad te racen. Wat dat betreft begon de Vlaamse serie slechter. In de stromende regen moesten de renners aan de race beginnen. Maar ook dat is een verschil tussen de Amsterdamse serie en de Vlaamse. In Nederland zijn de series altijd gelikter en daarmee gladder en minder spannend. De Vlamingen gaan dieper en dat maakt hun serie spannender en intrigerender. Dus als ik moet kiezen, dan kies ik voor De Ronde.

Dat laatste hoeft trouwens niet, want A'dam e.v.a. is te zien op Uitzending Gemist en dat kan weer niet met De Ronde, want die is alleen terug te kijken door Belgen op Ooit gemist.

Reacties

Populaire posts