De Voortzetting: Dankwoord?

Een nieuwe Frans Strijards en een nieuwe monoloog van Helmert Woudenberg. Twee redenen om naar het theater te gaan. Frans Strijards is met een nieuw theatergezelschap gestart: De Voortzetting van Art & Pro, een voortzetting van zijn succesvolle theatergezelschap waarmee hij alweer lang geleden triomfen vierde. Ik herineer me aardig wat goede voorstellingen: Oidipus, De Kersentuin (de beste die ik ooit zag), Hedda Gabler en zijn eigen (zelfgeschreven) stukken Hitchcock's Driesprong en Toeval, Voorval (dat laatste stuk ga ik vast ooit nog eens regisseren).

Helmert Woudenberg heeft mijn hart gestolen met zijn monoloog over Pim Fortuyn. Ooit heb ik van twee van zijn leerlingen les gehad in zijn methode Vuur-Water-Lucht-Aarde en in dit Dankwoord? geeft Woudenberg ons een lesje in monologen spelen. Wat me nog het meest opvalt is wat Woudenberg allemaal niet doet. Eigenlijk doet hij vrij weinig tot hij aan het einde van het stuk een hoed en een bril opzet, een jas aantrekt en een snor opplakt. De kunst van het weglaten.

Het stuk zelf is een spannende tekst van een fulminant polemist zoals de hoofdpersoon Frederik zichzelf noemt en waarvoor hij een prijs heeft gekregen. Als hij op een podium optreedt komt er onmiddellijk iets los. Dat gebeurt ook in dit stuk. De geschiedenis van een man uit een klein dorp die in de grote stad komt als student aan het conservatorium en tenslotte prijswinnaar wordt als musicoloog.

Het begint grappig en eindigt ontroerend. Helmert Woudenberg speelt absoluut niet op de lach, maar vooral in het begin zijn er veel grappen, maar ook mooie beelden. Zoals het beeld van het kistje met de lamp er bovenop in de etalage van een winkel. De lamp brandt dankzij een snoer met een stekker in het stopcontact. Als de stekker er uit getrokken wordt door een winkelbediende en de lamp dooft verschijnt vanuit het kistje een hand die de stekker terugstopt in het stopcontact. Tot die er door de winkelbediende opnieuw weer wordt uitgetrokken. Het kistje is een samenvatting van het leven van Frederik.

De voorstelling wordt aangekondigd als vierluik. Ik ben nu al benieuwd naar de volgende delen. Ik zou iedereen graag nog even naar Helmert Woudenberg toe willen sturen, maar volgens de speellijst was gisteravond de laatste voorstelling te zien. Vandaar dat Frans Stijards zelf ook in de zaal zat.

Reacties

Populaire posts