Tien geboden (deel 2)

In september 2007 zag ik het eerste deel van de Tien Geboden van NT Gent/Wunderbaum. Nu is er deel 2. Het duurt ditmaal langer voordat ik me voor deze voorstelling gewonnen geef. Ik moet er meer inkomen, pas na de pauze en eigenlijk pas bij het laatste, meest spectaculaire deel, geef ik me gewonnen. Toch zijn daaraan voorafgaand al heel wat prachtige scènes voorbij gekomen. Misschien komt het omdat en de formule, en de manier waarop de verhalen worden vormgegeven, al bekend zijn en daardoor minder origineel lijken.

Maar er is veel om van te genieten. Marleen Scholten die blote heren in haar huis ontvangt en begluurd wordt door een lange dunne en eenzame jongeman (Gij zult geen onkuisheid begaan). Maartje Remmers die als klein meisje naar een theatervoorstelling gaat kijken en daar wordt ontvoerd door haar moeder, Wine Dierickx. Els Dottermans als vrouw die in de oorlog een Joods meisje een wisse dood heeft ingestuurd door een valse getuigenis af te leggen. Matijs Jansen als impotente arts met zijn overspelige vrouw.

Tenslotte is er het laatste deel met in de hoofdrollen Walter Bart en Matijs Jansen als twee broers die een postzegelverzameling erven. Dit laatste deel is hilarisch en tragisch tegelijk. Opnieuw een indrukwekkende voorstelling.

Reacties

Populaire posts