Special topics in calamity physics

Dit boek van Marisha Pessl ontdekte ik op bijzondere wijze. Via een podcast van Penguin was in veertien afleveringen een gedeelte van dit boek als audioboek te beluisteren. Ik had nog niets geluisterd maar daardoor was de titel in mijn hoofd blijven hangen. Ik vond het in de bibliotheek en leende het. Verder was er de prachtige website waar ik al eerder over schreef. Ik begon te lezen en verbaasde me over de vele citaten, de pedante stijl van het boek dat verteld werd door een meisje van zestien in de laatste klas van de middelbare school in Stockton. Tegelijk luisterde ik naar de podcast. Maar omdat die bepaalde gedeelten oversloeg was ik op een gegeven op twee verschillende plaatsen in het boek. Bij het einde van deel veertien van de podcast dacht ik dat er in het boek nog een soort ontknoping zou volgen, maar dat is niet zo. Dat is het bijzondere van dit boek. De lievelingsfilm van Gareth van Meer, de superheldvader van de hoofdpersoon Blue van Meer, en van de lerares filmkunde, de dode Hannah Schneider om wie het boek draait, is L'avventura van Antonioni. Net als in die film is er geen ontknoping. Het einde is totaal open. Aan het begin van het boek is er een literatuurlijst, aan het einde van het boek is er een vragenlijst waarmee de lezer zelf de antwoorden op de vragen in het boek kan invullen als hij dat wil.

Het boek begint met de vraag of Hannah Schneider zelfmoord heeft gepleegd, aan het einde weet je niet veel meer dan in het begin. Ook speelt het boek met complottheorieën zoals die rond de moord op Kennedy en rond de dood van Marilyn Monroe.

Iets over het verhaal. Blue van Meer komt op de middelbare school in Stockton terecht en wordt met tegenzin en opgenomen in een elitair clubje van vijf scholieren, twee meisjes en een jongen, de Bluebloods. Dat is gevormd rondom Hannah Schneider en zij is degene die hen pusht haar in het groepje op te nemen. Daarin lijkt het boek op The Secret History waarmee het in de persberichten en reclame wordt vergeleken, maar verder gaat de vergelijking behoorlijk mank. Als het schooljaar op driekwart is en de voorjaarsvakantie aanbreekt, neemt Hannah de zes leerlingen mee op een kampeertrektocht in de Smoky Mountains. Daar treft Blue haar hangend aan een boomtak aan. Eerder is op een feestje van Hannah al een man verdronken en alle ingrediënten voor een thriller lijken aanwezig. Blue droomt er van om als amateurdetective alle plotlijnen te ontrafelen, maar staat aan het einde van het boek met lege handen. Zoals de hoofdrolspelers van L'avventura de verdwenen vrouw op het eiland niet terugvinden, het zoeken opgeven en zich richten op elkaar, zo richt Blue zich op haar toekomst aan de universiteit. Alleen, of toch niet?

Reacties

Populaire posts