L'Apparition

In L'Apparation van Didier van Cauwelaert wordt de oogheelkundige Nathalie Krentz, atheïst en joods, door de kardinaal Fabiani, advocaat van de duivel van de katholieke kerk, uitgenodigd om de verschijning in 1531 van de maagd Maria aan de Mexicaanse indiaan Juan Diego, te onderzoeken. Juan Diego staat op het punt om heilig verklaard te worden en daarom is het van belang van het wonder wetenschappelijk te laten onderzoeken. Een spannend gegeven dat me aan Harry Mulisch deed denken en omdat ik genoten had van diverse andere boeken van Didier van Cauwelaert verheugde ik me op dit boek. Vooral Un Aller Simple, waarvoor hij de Prix Goncourt heeft ontvangen had grote indruk op me gemaakt. Helaas viel dit boek me tegen. Aanvankelijk word je meegezogen in het verhaal, dan stokt het even, tot het weer opnieuw spannend wordt als Nathalie probeert een van haar mede-onderzoekers probeert te versieren, de Amerikaanse astronoom Kevin Williams. Een komisch hoogtepunt in het boek is als hij vertelt over zijn leven met zijn vrouw Wendy, over de inktvis in hun aquarium die de vissen van Wendy opeet. Maar het einde, als Nathalie, in het begin sceptisch en cynisch, een zin vindt voor haar leven is me te zoet en veel te "happy-end"-erig. Volgens de achterflap boeiend van begin tot eind, dwaalden mijn gedachten vaak af en had ik moeite tot het einde door te lezen.
Omslagillustratie: Bruno Mallart

Reacties

Populaire posts