Sidi Larbi Cherkaoui: Fractus V

Het eerste begin is gelijk al fascinerend. Een grote man loopt naar de microfoon die voor op het podium staat. Als je denkt dat hij iets in de microfoon gaat zeggen maait hij de microfoon met een strak gebaar neer. Dan volgt een tekst over nieuws en hoe het nieuws ons manipuleert. We zijn niet in staat om alle achtergronden van het nieuws te begrijpen en daarom vatbaar voor indoctrinatie.

De voorstelling Fractus V van Sidi Larbi Cherkaoui is niet nieuw meer maar zoals alle goede kunst blijvend actueel. Vijf dansers maken prachtige beelden. Vijf totaal verschillende dansers uit verschillende culturen, begeleidt door muzikanten uit verschillende culturen.

Hiphop, flamenco en diverse andere stijlen versmelten tot een schitterend geheel. Grappig stripgeweld in een scène waarin één van de vijf dansers voortdurend tegen de grond wordt geslagen of neergeschoten. Maar ook ontroerende beelden. Ik vind het altijd moeilijk om over dans te schrijven, misschien is het te abstract voor mij om alle betekenissen te doorgronden. Dat maakt het ingewikkeld voor mij om te beschrijven wat ik zie en wat ik voel. Ditmaal komt er nog bij dat het alweer een tijdje geleden is dat ik deze voorstelling zag. Dat betekent niet dat ik niet dol op dans ben. Integendeel.

Nog niet eerder zag ik een voorstelling van Sidi Larbi Cherkaoui maar deze eerste kennismaking smaakt naar meer.

Reacties

Populaire posts