maandag, november 04, 2013

Borgman


Een nieuwe Alex van Warmerdam is altijd een reden voor een bezoek aan de bioscoop. Met uitzondering van De Jurk heb ik vanaf de eerste film, Abel, alle films van Van Warmerdam in de bioscoop gezien. Een traditie die voortgezet moet worden. Borgman is zijn achtste film.

Een zwerver wordt uit zijn hol onder de grond verjaagd door drie mannen met geweren. Vervolgens zien we hem aanbellen bij diverse villa's op zoek naar een plek om een bad te nemen. Overal wordt hij geweigerd tot hij bij een huis aankomt waar een man open doet. De zwerver, Camiel Borgman, beweert dat hij de vrouw des huizes kent, zij zou hem ooit verpleegd hebben. Dit leidt tot verwarring bij de man. De vrouw ontkent. De man slaat Borgman buitenproportioneel in elkaar voor de deur van het huis. De vrouw voelt zich schuldig en laat Borgman stiekem overnachten in het tuinhuis.

Borgman dringt zich binnen in de villa van het gezin bestaande uit man Richard, vrouw Marina, hun drie jonge kinderen en de Deense au-pair Stine. Hij wordt bijgestaan in zijn plannen met het gezin door twee mannen, Ludwig en Pascal, en twee vrouwen, Brenda en Ilonka.

Er zijn absurde moorden die op de lachspieren werken en er zijn griezelige horror-achtige scènes. Zo worden drie mensen met hun hoofd in een emmer met betonmortel verborgen onder de oppervlakte van het water van een kanaal. Hier en daar deed het me denken aan een Polanski-film. Borgman heeft iets duivels.

Al met al is het een wonderlijk verhaal dat het midden houdt tussen een thriller en een horror-film, zonder al te duidelijke structuur en met een verwarrend open einde. Er is veel absurd geweld en voor een film van Van Warmerdam weinig seks, hoewel de suggestie van erotiek voortdurend aanwezig is. De aanwezigheid van Borgman leidt tot veel agressie tussen de personen die hem omringen. Maar wat precies zijn bedoelingen zijn blijft tot het einde toe onduidelijk.

Geen opmerkingen: