Txt. Alles is mogelijk in zestien verhalen



Uw gastheer Abdelkader Benali.

De titel is enigszins misleidend. Van de zestien prozateksten die deze door Abdelkader Benali in samenwerking met een aantal leraren nederlands samengestelde bundel bevat, zijn er maar vier echte verhalen. Het andere dozijn is of een hoofdstuk of een fragment uit een roman. Echte verhalenschrijvers zoals Bob den Uyl, F.B. Hotz en J.M.A. Biesheuvel ontbreken en van korte-stukken-schrijver Remco Campert is het laatste hoofdstuk van Het leven is vurrukkulluk opgenomen en geen kort verhaal. Dat is jammer.

Keuze
De keuze van schrijvers is voor mij verrassend. Een groot aantal jonge schrijvers kende ik nog niet. Andere schrijvers kende ik van naam maar had ik nog nooit iets van gelezen. Ook zijn er schrijvers bij waar ik wel iets van had gelezen maar ik wist niet meer wat. Zoals F. Springer, de schrijver van het geweldig spannende openingsverhaal Een eskimo op het dak. Van Wanda Reisel had ik eens een aantal toneelstukken gelezen maar het fragment waarmee ze hier vertegenwoordigd is, vond ik niet veel aan. Van Arthur Japin had ik het boekenweekgeschenk gelezen (waar ik niets aan vond), en daarvan vind ik het opgenomen fragment dan weer wel erg spannend. Van Tommy Wieringa is een stuk uit Joe Speedboat opgenomen, een boek dat ik tot de helft heb gelezen, zonder dat ik sindsdien de lust heb gevoeld het verder uit te lezen.

Echte verhalen
Het mooist zijn toch de echte verhalen. Begeerte van Manon Uphoff uit de gelijknamige bunel. Over een jong meisje dat voor het eerst met een man naar bed gaat. Een vreemde, onbekende man die haar meeneemt naar een kamer met meer mannen en het dan achter een gordijntje met haar doet. Een buitenkansje van Margriet de Moor, over een oudere vrouw met een antiekzaak die het aanlegt met een onbetrouwbare jongeman en Alcohol en Zeeschelpen van Rashid Novaire, iemand waarvan ik zelfs de naam nog nooit had gehoord. Dat is eveneens een mysterieus verhaal over een groep jongens die zich met vreemde zaken bezighoudt en dat begint met de prachtige regel 'We scheidden het water van de pure drank.' En zoals gezegd het verhaal van Springer. Over een groep jonge mensen die een hete zomerdag op het dak doorbrengt. Je voelt dat er iets verschrikkelijks staat te gebeuren en dat gebeurt dan uiteindelijk ook.

Indrukwekkend
Indrukwekkend vond ik ook het fragment Na Valentijn van Esther J. Ending over een hippiegezin dat wordt geterroriseerd door een Spaanse stiefvader met losse handjes.
Ook schrijvers die de laatste jaren veel succes hadden en van wie ik nog nooit iets had gelezen staan er in, zoals Herman Koch en Franca Treur. Die konden mij echter maar matig bekoren. Wie blijven dan nog over? Dimitri Verhulst met een gedeelte uit zijn succesroman De helaasheid der dingen, erg grappig en Joris van Casteren, Rob van Essen, Jannah Loontjens en Stephan Enter (Jeune premier).

Thema
Dat laatste verhaal, geschreven in de jij-vorm, is weer erg bijzonder. Opnieuw over een jongen op de middelbare school, over zijn eerste verliefdheid in een klein christelijk dorp. Pas bij dit laatste verhaal valt me ineens op dat de verhalen ook wat thema betreft bij elkaar gezocht zijn. Dit is tenslotte een boek voor middelbare scholieren. De hoofdpersonen uit de verhalen zitten allemaal op de middelbare school.
De inleidingen die Abdelkader Benali bij de verhalen schreef zijn enthousiasmerend en informatief, met verwijzingen naar andere boeken en soms naar bijpassende muziek.

Grunberg
Al met al een interessante dwarsdoorsnede van de moderne nederlandse literatuur. Met uitschieters naar boven en naar beneden. Is de nederlandse literatuur nu mijn literatuur? Nee, niet echt. Ik vertel altijd dat Arnon Grunberg de enige moderne nederlandse schrijver is die ik lees. Die staat er niet in, alhoewel een fragment uit Blauwe maandagen of Thirza er goed in had gepast, of het korte verhaal Brief aan M.

Reacties

Populaire posts