Schrijven voor het web

Opnieuw zit ik een dag in de schoolbanken. Ditmaal niet met een boek voor mijn neus maar met een computerscherm. Vandaag gaat het om een cursus Schrijven voor het web. De docent van vandaag is vlotter en grappiger dan de docent van gisteren. Hij draagt een getailleerd zwart overhemd met glanzend rode manchetknopen en heeft een modern kuifjeskapsel.

Ook het publiek is heel anders dan gisteren. Negen deelnemers, acht vrouwen en ik ben de enige man in dit gezelschap. Ditmaal ben ik samen met allemaal medewerkers van Onderwijs, Onderzoek en Studentenvoorzieningen en op onze afdeling werken voornamelijk vrouwen. Het is interessant om onze eigen websites te bestuderen en te verbeteren en tot de ontdekking te komen dat er nog heel wat te verbeteren valt.

Eén van de bijzondere wonderen van het web die hij tijdens de dag laat zien is de Waybackmachine, een onderdeel van het Internet Archive, waar je websites kunt zien zoals ze er vroeger uitzagen en dus ook kunt zien hoe ze sindsdien zijn verbeterd. Het blijkt dat Etienne, zoals de docent heet, ook in 1996 met het web in aanraking is gekomen en dezelfde nostalgische gevoelens heeft als ik bij het zien van ouderwetse old-school html-websites.

Daarnaast toont hij grappige voorbeelden van verhullend taalgebruik, onmogelijke woorden zoals oppervlaktewaterlichaam en leert hij ons de regels hoe we onze teksten kunnen verbeteren.

Al met al een leerzame dag en leuk om samen met de collega's te doen. Het maakt het makkelijker om met elkaar te overleggen over onze websites en hoe we die samen kunnen verbeteren.

Reacties

Populaire posts