Avalanche



Wie is de beste dichter? Wie is de beste songschrijver? Het is al jaren een controverse tussen Dylanofielen en Leonard Cohen-aanbidders. Er zijn mensen die er voor strijden om Dylan de Nobelprijs te doen krijgen, voor poëzie. Maar Dylan schrijft helemaal geen poëzie. Dylan schrijft liedjes en hele goede liedjes, misschien wel de beste liedjes ter wereld. Zeker na de dood van John Lennon. Cohen daarentegen schrijft prachtige teksten die hij vrij simpel en doeltreffend op muziek zet. Laatst wees de bassist van Het Gebroken Oor me op The Stranger Song toen wij met de band een cover hadden gedaan van Cohen's Hallelujah. En het nummer The Partisan kan me nog steeds de tranen in de ogen doen opwellen als ik het hoor en soms zelfs als ik het zelf speel. Zoals bepaalde regels en beelden van Dylan in je oor blijven hangen zo zijn er ook vele van Cohen die die kracht hebben. The skylight is like skin, bijvoorbeeld uit Last Year's Man, of: You who wish to conquer pain must learn to serve me well uit Avalanche.

Gisteravond draaide mijn vrouw weer eens onze enige Leonard Cohen elpee dankzij de nieuwe pickup. Een simpele Greatest Hits elpee die we ooit dubbel hadden omdat we hem onafhankelijk van elkaar hadden gekocht. Helaas zonder Stranger Song en zonder Avalanche. Op 73-jarige leeftijd treedt Leonard Cohen uit geldnood weer op maar hierbij een filmpje van een jongere Cohen in 1974 tijdens een tournee door Europa. I stepped into an avalanche, it covered up my soul...

Reacties

Populaire posts