Maeterlinck

Klik op het plaatje voor een grotere en scherpere versieIk schreef een paar dagen geleden een paar woorden over Maurice Maeterlinck. Daarbij merkte ik op dat zijn werk al bijna vergeten is, ondanks het feit dat hij in 1911 de Nobelprijs voor literatuur ontving. Maar door Daniel Trust werd ik gewezen op een nieuwe productie bij NTGent over de vergeten auteur. Onder regie van de Zwitserse regisseur Christoph Marthaler wordt daar gewerkt aan een theaterstuk over Maeterlinck. Op de website Wie is Maurice kan iedereen zijn fascinatie met Maeterlinck opschrijven.
Zelf kan ik me vaag herinneren dat ik lang geleden een opvoering heb gezien van Pelléas et Melisande in de schouwburg van Rotterdam, volgens mij bij Fact. Een trage en langdurige opvoering herinner ik me. Ook heb ik ooit eens De Blauwe Vogel gelezen, een theaterstuk dat me niet echt aansprak. Ik was geïnteresseerd in de stukken van Maeterlinck omdat de symbolistische stukken van Ibsen die de laatste aan het einde van zijn leven schreef me aanspraken. Verder was Maeterlinck in zijn tijd een beroemdheid. Zijn werk werd gespeeld tot in Moskou toe door het wereldberoemde Moskous Kunst Theater (MAT). In het boek The pictorial history of the Russian theatre vind ik een aantal schetsen van Viktor Meyerhold voor de stukken De dood van Tintagel en Zuster Béatrice.
Ik ben benieuwd of NTGent een opleving van de belangstelling voor Maeterlinck weet te bewerkstelligen. Eerlijk gezegd betwijfel ik dat. Zijn werk is eerder curieus dan van deze tijd. Maar ik kan me vergissen!

Reacties

Populaire posts