Ravel (2)

Het achtste hoofdstuk maakt de meeste indruk op me. Ravel is door een auto-ongeluk zwaar gewond geraakt en kan niets meer. De rest van zijn leven brengt hij door in een toestand van apathie, hij herkent zijn eigen composities niet meer. Maar verder... Dit boek van Jean Echenoz kon me niet boeien. Ik was telkens opnieuw onder de indruk van zijn boeken, zes stuks heb ik nu gelezen, in dit boek blijft het mijns inziens bij een en toen, en toen, en toen. Ravel ontmoet vele bekende Fransen, maar ze blijven schetsmatig zoals zelfs Ravel in dit boek een schets blijft. Het gaat over de laatste tien jaar van zijn leven met de nadruk op een reis naar Amerika, tien jaar voor zijn dood, per boot, op een luxe oceanliner. Ravel heeft geen liefdesrelaties, de vrouwen die hij een aanzoek heeft gedaan hebben hem meer of minder bot, geweigerd. De vrouw die hem een aanzoek heeft gedaan heeft hij zelf geweigerd. Wat gaat er om in het hoofd van Ravel? Wat is de bedoeling van Jean Echenoz, schrijver van het prachtige Je m'en vais (Ik ga weg) met dit boek?

Reacties

Populaire posts