zondag, mei 28, 2017

Simenon: Maigret en de varkentjes zonder staart

De titel Maigret en de varkentjes zonder staart is enigszins misleidend. In het verhaal De varkentjes zonder staart komt Maigret niet voor. In slechts twee verhalen gaat het over Maigret en dat zijn nu juist niet de beste verhalen in deze bundel. Sowieso zijn de langere verhalen, vertelt in korte hoofdstukken, de beste. Eigenlijk lijkt de lengte van een novelle van tussen de 125 en 180 pagina's de ideale lengte voor Simenon. Het lijkt er op dat hij gewend was aan het vertellen van een verhaal binnen die beperkingen.

Het mooist en het spannendst vond ik het verhaal van Het kleine kleermakertje en de hoedenmaker. Vanaf het begin weet Kachoudas, een arme vluchteling uit een onbekend land, dat zijn overbuurman, de hoedenmaker, de seriemoordenaar is die de stad in zijn ban heeft. Maar hij durft de hoedenmaker niet te beschuldigen, die is veel machtiger dan hij en gaat om met de notabelen van de stad. Bovendien weet de hoedenmaker dat het kleermakertje het weet en dat deert de hoedenmaker niet eens. Een geweldig kat-en-muis-spel volgt.

De andere twee langere verhalen zijn het titelverhaal en Op straffe des doods. Beide zijn een staaltje van zwarte humor. In De varkentjes zonder staart is Germaine getrouwd met Marcel, een man die ze nauwelijks kent. Hij is journalist en als hij op een avond weggaat om een reportage te maken over een bokswedstrijd, keert hij 's nachts niet terug naar huis. Dan vindt ze in de zak van zijn jas een porseleinen varkentje zonder staart. Dankzij dat mysterieuze varkentje vindt Germaine uiteindelijk haar man terug.

In Op straffe des doods ontvangt Oscar Labro ansichtkaarten van een zekere Jules vanuit allerlei exotische oorden. Ethiopie, Dzjibouti, Port Said. De boodschap is telkens dat ze elkaar zullen terugzien, op straffe des doods. Langzamerhand komt de onbekende Jules dichterbij, soms met grote omwegen via Genua, Antwerpen. Ten slotte komt Jules bij Oscar aan, op het eilandje Porquerolles. Het blijkt dat Oscar jaren geleden in de moerassen van Oembole een boot heeft gestolen. Bij deze boot hing een bordje: "Verboden deze boot weg te kapen, op straffe des doods. JULES." En nu is Jules hier, gekomen om zijn straf uit te voeren, maar voordat hij dat doet teert hij wekenlang op de zak van Oscar, die rijk geworden is, in tegenstelling tot Jules.

Deze drie verhalen tonen het meesterschap van Simenon in het beschrijven van de levens en de gedachten van gewone mensen, hun drijfveren en hun remmingen. Vooral in de twee verhalen over Maigret, allebei de reconstructie van een misdaad, is dat helaas precies wat mist.

Geen opmerkingen: