dinsdag, februari 07, 2017

Kleine gezelschappen: 3 tips in de strijd tegen de Bovenbazen

"Het is ongelijk verdeeld in de wereld. Sommige lieden hebben niets en andere hebben alles." * Aan de ene kant zijn er de kleine gezelschappen, podia en cultuurcentra die moeten sappelen om geld bij elkaar te krijgen, meestal zonder succes. Zelfs als de kwaliteit positief wordt beoordeeld dan nog krijgen ze het geld niet omdat er teveel aanvragers zijn. Aan de andere kant zijn daar de grote en succesvolle instellingen, ooit ook klein begonnen zoals bijvoorbeeld het IFFR, die al het geld naar zich toe trekken zoals in De Bovenbazen van Marten Toonder waarin Heer Bommel omdat hij één dubbeltje van Tom Poes aanneemt over de grens gaat waardoor zijn vermogen alleen nog maar groeit.

Zo lezen we in Duizenden urensubsidie aanvragen (van Gretha Parma in NRC Handelsblad) over Korzo, een kunstenplatform dat kleine dansgezelschappen de mogelijkheid biedt experimentele dansvoorstellingen te produceren met als doel talentontwikkeling. Ondanks dat de kwaliteit door de commissie als hoog wordt beoordeeld valt het platform buiten de boot omdat er teveel aanvragen zijn.

Tom Poes en de Bovenbazen, door Marten Toonder

In Wim Pijbes gaat kunst in Rotterdam steunen met geld van miljardairsfamilie (eveneens van Gretha Parma in datzelfde NRC Handelsblad) wordt melding gemaakt van een nieuw fonds, geleid door Wim Pijbes, dat geld verdeeld van de miljardairsfamilie Van der Vorm. Zij gaan niet over tien- maar over honderdduizenden euro’s. De eerste instelling waaraan zij geld gaven is IFFR, het International Film Festival Rotterdam. Een festival waar ooit door de gemeente Rotterdam op werd neergekeken (vertonen alleen maar films uit Takka-Tukaland) maar dat ondertussen is uitgegroeid tot een prestigieus festival.

Hoe kunnen de kleine opkomende groepen in dit klimaat overleven en concurreren, waar zowel rijk als particulieren steeds meer inzetten op grote prestigieuze groepen. Iedere grote stad wil of is bezig met het vormen van een groot stadsgezelschap zoals Toneelgroep Amsterdam (TgA). Ieder musea wil grote blockbustertentoonstellingen. En hoe zit het met de kunstopleidingen? Worden er niet veel te veel kunstenaars opgeleid waarvoor geen werk (meer) is of zal zijn?

Wat te doen? Mijn aanbevelingen zijn:
  • Probeer geld te krijgen uit andere (subsidie)bronnen, sociaal geld bijvoorbeeld 
  • Ga een verbinding aan met een van de grotere gezelschappen (zoals Wunderbaum heeft gedaan) 
  • Doe aan crowdfunding en spreek je fans aan die trouwer zijn dan de subsidiegevers 
Echt goede kunst wordt vroeg of laat ontdekt, soms te vroeg maar vaak te laat.


* Eerste regel van Tom Poes en de Bovenbazen


Over mij: Fedde van der Spoel
Sinds 2004 schrijf ik regelmatig over theater en literatuur op mijn weblog Het Gebroken Oor.
Ik regisseer amateurtheaterproducties en werk op de Erasmus Universiteit Rotterdam als online communications advisor en programme manager.

Bereik mij op Twitter: @feddespoel or LinkedIn: feddevanderspoel

Dit blog is geschreven als onderdeel van de cursus Social Media Marketing van de NorthWestern University op Coursera.

Geen opmerkingen: