Irène Némirovsky: Deux

Deux gaat over twee minnaars die vlak na de eerste wereldoorlog, de eerste Pasen na de Grote Oorlog, leven voor plezier en zonder te denken aan de toekomst. Zonder echt van elkaar te houden trouwen Antoine en Marianne met elkaar. In simpele maar trefzekere bewoordingen schetst Némirovsky de geschiedenis van hun relatie, de verhouding tot hun beider familie, de kinderen die ze krijgen en hoe ze van elkaar af drijven en tenslotte weer samenkomen. Het verhaal start in 1919 als Marianne twintig is en eindigt zo'n tien jaar later als het bedrijf dat Antoine heeft opgebouwd ten onder dreigt te gaan als gevolg van de economische crisis.

Het verhaal van Deux is eenvoudig en bijna clichématig. Twee geliefden vinden elkaar, trouwen, krijgen kinderen, hun ouders sterven, beiden gaan vreemd en blijven uiteindelijk toch bij elkaar.

Irène Némirovsky was voor de tweede wereldoorlog een succesvol schrijfster in Frankrijk. Wat mij in haar schrijven aantrekt zijn de indrukwekkende observaties zoals: "Par moments, elle croyait le haïr, mais de cette haine même son plaisir nourissait." ("Sommige momenten dacht ze dat ze hem haatte, maar precies die haat voedde haar plezier.")

Eerder schreef ik al over David Golder, het andere boek dat ik samen met dit voor slechts € 1 kocht en over de herontdekking van deze schrijfster begin deze eeuw. In Frankrijk werd naar aanleiding daarvan een groot aantal van haar boeken heruitgegeven waaronder allebei deze boeken. Terecht denk ik, alhoewel ik me afvraag hoeveel mensen tien jaar later haar boeken nog steeds lezen. Maar dit zal waarschijnlijk niet mijn laatste boek van Irène Némirovsky zijn.

Reacties

Populaire posts