Scapino Ballet: Songs for Drella

Het is een soort trilogie die Scapino Ballet heeft gemaakt. Eerst was er Nico, over het leven van de gelijknamige zangeres, een mooie voorstelling met live muziek van John Cale die ik jaren geleden in de schouwburg zag (1997). Onlangs was er ook Icons (2014), over Nico, over Andy Warhol, over Lou Reed en over John Cale, iconen uit de muziek en uit de kunst. Die voorstelling heb ik gemist. Nu is er (nogmaals het oudere) Songs for Drella uit 2011, een voorstelling gebaseerd op het concert dat Lou Reed en John Cale gaven, een concert volledig bestaande uit liederen over het leven en werk van Andy Warhol. Als afscheid en ode aan de man die hen en de Velvet Underground groot maakte in de show The Exploding Plastic Inevitable.

De voorstelling volgt de liedjes van het concert in chronologische volgorde, maar niet allemaal, en aangevuld met jazzmuziek van o.a. Thelonious Monk en Jimmy Smith. Het is een dynamische voorstelling met veel snelle bewegingen die met het oog soms bijna niet te volgen zijn. In hoog tempo volgen de verschillende dansen elkaar op, mooi in elkaar overgaand en gemonteerd om te voorkomen dat het net als bij een concert losse nummers worden zonder samenhang.

Op driekwart van de voorstelling verslapt mijn aandacht enigszins, als ik het gevoel heb dat er steeds meer van hetzelfde komt maar uiteindelijk is het een indrukwekkend geheel. Ik mis het onaangepaste van Warhol, het tegendraadse, de drugs, de seks, de moordaanslag die slechts even wordt aangestipt. Het is mij allemaal net iets te mooi en te keurig. Soms zou je willen dat er even niet gedanst werd zoals tijdens de snelle reeks beelden van de kunst van Warhol zelf. Al met al toch een geweldige dansvoorstelling met veel vaart en prachtige dansers.

Reacties

Populaire posts