zondag, januari 25, 2015

Robert Crumb: The Weirdo Years


Een van de beste en scherpste cartoons die verscheen naar aanleiding van de aanslag op Charlie Hebdo was van Robert Crumb, waarop hij zelf een tekening toont van 'de kont van Mohammed'. Daarmee het bewijs leverend dat hij niets aan scherpte heeft verloren, nog steeds overal de spot mee drijvend. Voor een echte satiricus is geen enkel huisje heilig. Zo eindigt deze verzameling strips van Robert Crumb met twee korte angstvisioenen, als de negers en wereld overnemen en als de joden de wereld overnemen. Waarin hij de spot drijft met alle stereotypen die wij van negers en joden hebben en waarbij hij tegelijk de latino's, Chinezen en blanken meeneemt. Ondanks dat moslims niet genoemd worden (het was begin tachtiger jaren dat Crumb deze strip tekende) zijn deze angsten nog steeds actueel.

Ik had al jarenlang geen stripboek meer gekocht toen ik dit boek voor mezelf aanschafte. Ik kreeg wel eens een stripboek van mijn broer, de striptekenaar G. Wasco, maar zelf was ik al tijden lang gestopt met het kopen van strips. De meeste stripverhalen vond en vind ik nog steeds variaties op dezelfde thema's en interesseerden me niet. Maar ongeveer een jaar geleden wilde ik dan toch ineens een stripboek graag hebben. Dit The Weirdo Years van Robert Crumb en het kostte me een jaar om dit rustig en aandachtig helemaal uit te lezen.

Het is een ongelooflijk rijk boek met een grote diversiteit aan verhalen en tekeningen. Het bevat alle 28 omslagen van alle nummers van het tijdschrift Weirdo en alle strips die Crumb voor dit blad maakte in de twaalf jaar dat het bestond tussen 1981 en 1993. Fotostrips, historische verhalen zoals een stripversie van de Boswell-dagboeken, verhalen over de vrouwelijke stripfiguur Mode O'Day, autobiografische verhalen over de neuroot Robert Crumb zelf, cartoons, een rijk geschakeerd beeld van het soort strips waarom Robert Crumb over de hele wereld zo beroemd is.

Opgekomen als zogenaamde underground-tekenaar heeft hij zich met zijn geweldige talent ontwikkeld tot een allround-graficus. Een kaartspel bestaande uit afbeeldingen van beroemde accordeonisten van over de hele wereld, het boek Genesis, schetsen op placemats, de belettering van omslagen van tijdschriften, hij doet alles en alles is even indrukwekkend. Maar het is niet alleen uiterlijke schijn. Zoals ik in de eerste alinea al schreef, de pen van Robert Crumb blijft inhoudelijk ook altijd scherp.


Geen opmerkingen: