SMWRdam: Maak Mee, The future of fashion & Big Data


Gelukkig zijn de sprekers inspirerender dan het interieur van de zalen Op vrijdag bezoek ik de Social Media Week Rotterdam en ik verbaas me over de zaaltjes in De Rotterdam waar het evenement plaats vindt. Terwijl het restaurant The Kitchen redelijk modern en aardig is ingericht, zijn de zalen van een dodelijke en ouderwets aandoende saaiheid. Grijs, zwart, tapijt. Het enige mooie er aan is het uitzicht.



Ik start met een presentatie van Martin Hoorweg van de Kunsthal die ons vertelt over het Maak Mee-project. Een sociaal internetproject waarbij bezoekers van de website van de Kunsthal konden meebeslissen over de openingstentoonstelling na de rigoreuze verbouwing. Een groot en spannend project waarbij de deelnemers van begin tot eind konden meebeslissen, over het onderwerp, keuze uit drie, maar ook over de inrichting, het affiche, de inhoud. Alle deelnemers kregen ook nog een gepersonaliseerde trailer voor de tentoonstelling toegestuurd om te delen op social media. Goede presentatie en dus een goed begin van de dag.



Vervolgens zie ik een presentatie van Charlotte van Regenmortel en Erik van Wezel over de op handen zijnde modetentoonstelling in Museum Boymans. Boymans zat altijd al behoorlijk in de design maar mode schijnt een populair onderwerp te zijn in kunstmusea, getuige de tentoonstellingen in de Kunsthal en Boymans. Maar deze tentoonsteling heeft een noviteit: er zal worden gewerkt met een app die wordt aangestuurd door zogenaamde iBeacons. Ik had er nog nooit van gehoord maar het zijn eigenlijk kleine zendertjes die in de ruimte zijn opgehangen en voortdurend roepen: ik ben zendertje nummer x en ik ben hier. Als de bezoeker de app op zijn mobiel heeft en hij komt in de buurt dan geeft de app extra informatie over het object waar die bij in de buurt is. Het Rubenshuis in Antwerpen maakt al gebruik van deze techniek. Eigenlijk is het een vervolg op de Boymans-app, een web-app waaraan geen geld wordt verdiend, en op de qr-codes die al in vele musea hangen. Een interessant experiment. Ik ben benieuwd of het werkt. Zelf heb ik geen iPhone of Android toestel.

Derde en laatste verhaal van de ochtend is dat van Wouter de Bie van Spotify. Hij vertelt hoe Spotify gebruik maakt van big data. Veel leuke feiten. Slechts 10% van wat je verwacht blijkt te kloppen, blijkt uit tien jaar onderzoek bij Google. Als een bekende artiest dood gaat piekt het aantal keren dat zijn of haar nummers worden gedraaid op Spotify om terug te keren naar een niveau net iets hoger dan voor het moment van sterven. Omdat dan iedereen de nummers van die artiest in allerlei speellijsten heeft staan en ze er aan herinnerd zijn. Spotify doet veel aan A/B-testen. Een klein gedeelte van de gebruikers krijgt een nieuwe versie van Spotify te zien en dan wordt er gekeken hoe die gebruikers daarop reageren. Meestal gebeurt er niets. Soms nemen meer mensen afscheid van Spotify en soms nemen ze plots een betaald abonnement. Zo wordt er zonder dat de gebruiker het weet met hem geëxperimenteerd.

Reacties

Populaire posts