Op zoek naar Flaubert



Normandie waar we dit jaar op vakantie zijn, is de streek waar Flaubert is geboren en waar zijn beroemdste boek Madame Bovary zich afspeelt. Omdat ik een groot fan ben van Flaubert maak ik als een bedevaartganger een korte rondgang langs een drietal plaatsen. Rouen, Trouville en Ry. De eerste plaats die ik aandoe is het geboortehuis van de schrijver in Rouen. Nu ingericht als klein museum. Het is zonnig als ik naar binnen ga en zonnig als ik naar wordt gestuurd omdat het museum om twaalf uur sluit, maar tussendoor valt een zware regenbui.

Het huis is ingericht ter herinnering aan de jonge jaren van Flaubert die de zoon was van een dokter die in het naastgelegen hospitaal werkte. Daarom is de benedenverdieping ingericht als een museum van de geschiedenis van de geneeskunst. Niet echt mijn eerste interesse dus haast ik me naar de eerste verdieping waar Flaubert geboren werd en zijn jeugdjaren doorbracht. Hierbij een foto van het behang dat boven zijn bed hing. Later nagemaakt natuurlijk.

Er zijn heiligenbeelden van onder andere Sint Antonius (La tentation de Saint Antoine) en er is de papegaai van Flaubert die hij geleend zou hebben in het museum van Rouen voor het schrijven van zijn verhaal Un Coeur Simple waarvan er volgens de schrijver Julian Barnes (Flaubert's parrot) meerdere zijn. Een schattig museum.

Toch blijkt ook het museum van de geneeskunst een ontdekking. Allerlei oude apparaten zoals één van de eerste couveuses, mooie skeletten. Maar het hoogtepunt is een verbeelding van de geboorte. Twee geopende vrouwenbenen gemaakt met een navelstreng en een baby, geheel uitgevoerd in beige katoenen stof en waarschijnlijk opgevuld met kapok. Van hetzelfde materiaal is ook het interieur van een vagina te zien. Dit alles om medische studenten les te geven. Fascinerend.

Reacties

Populaire posts