Ed van der Elsken

Ook voor de Nokia N900 bestaat nu een app voor Maemo om foto's ouder te maken. De app heet Classicprint en tovert nieuwe foto's om tot ouderwetse. Ik maak van een foto die ik schoot tijdens de diplomauitreiking van de Jongste Dochter een foto van de Oudste Dochter en tover die om tot een Ed van der Elsken-achtige foto van een brutale jonge vrouw zoals hij die vroeger in Saint Germain des Prés maakte. Mijn vader had vroeger het boek van Ed van der Elsken, Een liefdesgeschiedenis in Saint Germain des Prés. Een boek waar ik als kind graag doorheen bladerde, net als door het fotoboek De Ramp over de ramp in Zeeland en het fotoboek met foto's uit het Amerikaanse blad Life. Als ik het boek nog weer eens doorblader op de website van het Nederlands Fotomuseum zie ik dat het een totaal ander soort foto's is. Maar dat doet er niet toe. Ik vind dit een goed gelukte foto. Niet zo goed als Ed van der Elsken natuurlijk, maar dat kan ook niet.

Reacties

Populaire posts