Buma verdwaald in de wereld van gratis

De bloggerwereld is opgeschrikt door de plannen van de Buma. Iedere blogger moet gaan betalen voor de audio- en videobestanden die op zijn of haar site te zien zijn. Maar onduidelijk is wie waarvoor moet gaan betalen. Ik heb zelf een filmpje van Het Gebroken Oor en meerdere liedjes op diverse websites staan (MySpace, YouTube, de Gebroken Oor site en op dit weblog). Moet ik nu driemaal gaan betalen? Het Gebroken Oor is gelukkig niet aangesloten bij de Buma, mijn liedjes zijn niet beschermd tegen copiëren en coveren door anderen. Wie dat wil mag mijn filmpje en mijn nummers gebruiken, veranderen, aanpassen. In internetkringen staat dat bekend als opensource, voor muziek en tekst heet dat Creative Commons. Overal ter wereld delen jongeren muziek met elkaar via programma's als Limewire. Denkt de Buma dit probleem hiermee op te lossen? Ik denk dat het correct is om voor muziek te betalen, maar dit lijkt meer op een laatste wanhopige poging van een wanhopige muziekindustrie. Volgens Chris Anderson, hoofdredacteur van Wired, waavan ik momenteel het gratis boek Free aan het beluisteren ben via de mp3's die gratis te downloaden zijn van de site van Luisterrijk, wordt alles wat digitaal is op den duur gratis. (Ik ben nu halverwege het boek, later meer hierover als ik het uit heb.)

Maar dat is niet erg, want ook met gratis is veel geld te verdienen zoals onder andere Radiohead duidelijk heeft aangetoond met het album Rainbows. Het werd het best verkochte album van Radiohead. Voor de digitale versie waarvoor iedereen zelf mocht kiezen werd gemiddeld vijf euro of vijf dollar betaald, maar ook de fysieke cd en de extra luxe cd gingen als warme broodjes over de toonbank. De muziekindustrie moet andere manieren zien te verzinnen om geld te verdienen dan via het verouderde systeem van Buma-rechten.

P.S. Ik heb nog zes liedjes geregistreerd bij de Buma (van The Suzannes), maar omdat ik geen lid meer ben, dat kost namelijk per jaar meer dan wat ik er mee terugverdien, stopt de Buma dat geld volgens mij gewoon in eigen zak. Misschien toch eens uitzoeken of ik de rechten van die liedjes niet terug kan krijgen van de Buma.

Reacties

Populaire posts