Mariska Veres


"Heeft iemand je wel eens verteld dat je op Mariska Veres lijkt?" zeg ik tegen het meisje achter de bar in Dik T, het café van de Centrale Gemeentebibliotheek Rotterdam. Eerder op de avond heb ik haar al verleid tussen de bestellingen door snel een biertje voor mij te tappen en toen viel de gelijkenis me onmiddellijk op. "Nee," antwoordt ze. "Weet je wel wie dat is?" vraag ik haar. Het meisje is een jaar of 22 en de kans dat ze het wist schatte ik in op rond de 0,1%. Ik vertel haar dat Mariska Veres dood is, dat ze toen ze dood ging ongeveer drie keer zo dik was als zij nu, zij is slank als een den, en dat ze de zangeres was van Shocking Blue de eerste Nederlandse beatgroep die in de zestiger jaren van de vorige eeuw met Venus nummer 1 in de Amerikaanse top honderd bereikte. Ze lacht weer even vriendelijk en verleidelijk als toen ze me eerder op de avond het biertje inschonk. Dan gaat ze verder met haar werk.

Illustratie: de echte Mariska Veres (1947-2006), sekssymbool uit mijn puberjaren in de clip van Venus. Mysterieuzer, opvallender en succesvoller dan haar grote concurrent Jerney Kaagman van Earth and Fire.

Reacties

Populaire posts