Baarden

We hebben stad en land afgezocht naar de baard voor Kapitein Haddock. Die is nog niet zo makkelijk te vinden en kan eigenlijk het beste op maat gemaakt worden. In feestwinkels worden overal dezelfde soort baarden verkocht, een krullend zwart geval, meer iets voor een kaperkapitein dan voor onze held, Kapitein Haddock.

Uiteindelijk ga ik op pad, op zoek naar vilt. In de handwerkwinkel aan de Goudse Singel word ik geholpen door een vriendelijke oude dame. Ze heeft nog slechts twee enigszins gekreukte lapjes zwart vilt. Maar die kan ik nog wel bijstrijken thuis. Het is alleen niet genoeg voor vijf baarden. Dus ga ik verder naar Stoffenhuis Schroder aan de Coolsingel. Daar is het druk en moet ik lang wachten voordat ik mijn vraag kan stellen. Of ze ook vilt verkopen. Daarvoor moet ik naar de kelder waar een grote handwerkafdeling is. Uit een kast vis ik een lapje zwart vilt. Er is niemand om af te rekenen, maar net als ik naar boven wil lopen, komt een mevrouw uit een geheim deurtje tevoorschijn. Ik reken bij haar af, het vilt is hier een paar dubbeltjes goedkoper maar ik prefereer de persoonlijke behandeling aan de Goudse Singel boven de onpersoonlijke benadering hier.

Thuis ga ik aan de slag. Ik maak eerst een mal van papier, die ik op maat knip naar afmeting van mijn eigen hoofd. Lekker ouderwets knutselen en ik knip vijf mooie baarden uit het vilt. Het resultaat valt niet tegen. Echt origineel nep, zoals een verkoper in Turkije tegen ons zei over zijn handel. Zie de bijgaande foto. Zelfs mijn vrouw is enthousiast over het resultaat alhoewel ze geen enkel vertrouwen heeft in de voorstelling. Maar dat geeft niet, ze heeft nog niets gezien en ik weet zeker dat het heel goed gaat worden.

Reacties

Populaire posts