Verleiding

Ik sta om zes uur op, het is nog donker. De wekker is gegaan om 5:59 uur. Ik moet naar Noordwijkerhout waar ik de laatste workshop geef in het kader van het project De Verleiding. Gisteren, woensdag, was ik in Leidschendam op een school die Het Nieuwe Leren was toegedaan. Toen moest ik om half zeven opstaan. Noordwijkerhout is verder dan Leidschendam, dus nu moet ik nog een half uur eerder op. Telkens weer verbaas ik me erover hoeveel mensen er zo vroeg 's ochtends al wakker zijn. Toch is het om half zeven minder druk dan om zeven uur. Ditmaal kies ik bij de NS-automaat het juiste kaartje. Gisteren kocht ik een kaartje met korting en zat ik eenmaal in de trein in de rats dat ik gecontroleerd zou worden. Gelukkig was er geen conducteur die behoefte voelde mijn kaartje te controleren zodat ik dat 's avonds zelfs nog een keer kon gebruiken om naar Delft te gaan.
In Delft word ik opgepikt door mijn contactpersoon van Kunstgebouw. Gisteren had ze haar zoontje in een maxicosy achterin zitten, nu is ze alleen. We zijn vandaag vroeger maar het is drukker op de weg. Ik ga een workshop geven voor het project De Verleiding. Een tentoonstelling in het communicatiemuseum in Den Haag waar leerlingen van 3VMBO uit Zuid-Holland naar toe gaan en die ter voorbereiding daarop een theaterworkshop krijgen. O.a. van mij. Ik heb er nu een stuk of vijf achter de rug en nog twee te gaan.
De school is prachtig. Een modern gebouw met veel licht, veel glas, ruim opgezet, overal tafels vol met nieuwe computers. De leerlingen zijn iets minder. Ik krijg ze vandaag niet echt mee. In de tweede groep zit een aantal zittenblijvers, drie, die ik er tenslotte maar uitstuur omdat ze geen zin hebben, niet mee willen doen en de anderen belemmeren om deel te nemen. Na hun vertrek gaat het beter.
Maar net als een tijd eerder, lang geleden, vraag ik me af of er geen dramadocenten in de buurt van Noordwijk wonen. Dat zou een stuk makkelijker zijn. Nu komen de andere docente en ik respectievelijk uit Dordrecht en Rotterdam en zijn drie uur onderweg voor twee workshops van twee uur. Ik heb me opnieuw laten verleiden in de hoop op een fijne ervaring, maar ben opnieuw enigszins teleurgesteld.

Reacties

Populaire posts