Richard Widmark overleden

De Amerikaanse acteur Richard Widmark is maandag op 93-jarige leeftijd na een lang ziekbed in zijn woonplaats Roxbury, Connecticut, overleden. Dat maakte zijn vrouw bekend.
In zijn ruim veertigjarige carrière speelde Widmark in meer dan zeventig films. In 1947 maakte hij zijn debuut als psychopathische moordenaar in de film Kiss of Death van Henry Hathaway.

Eigenlijk ken ik Richard Widmark niet. Alleen van een verhaal van de eveneens zo pas overleden Hugo Claus. Ooit had ik een gramofoonplaat, een single, waarop Hugo Claus het verhaal Een gezonde gangster voorleest. "Hij heette Herman en hij was gezond." Zo begint Hugo zijn verhaal. Het staat in de bundel Natuurgetrouwer die ik wel heb. Cadeau gekregen van de Trompettist bij zijn verhuizing. Met een mooi Vlaams accent leest Hugo het verhaal van een gangster die tot zijn spijt gezond is. Graag zou hij net als Richard Widmark willen zijn. Voor zijn geliefde, Lorene, die hem vertelt dat Richard lacht als hij een dame in een rolstoel van de trappen gooit. Dat zou Herman nooit doen. Hij is gezond en geen psychopathische moordenaar. Uiteindelijk blijft Herman gezond en dat kost hem zijn geliefde en zijn leven.

Nu zijn beiden binnen de tijdspanne van een week dood. Hugo Claus en Richard Widmark. De laatste heb ik nooit gezien, de eerste regelmatig op de televisie. Ook heb ik van Hugo bijna alle toneelstukken gelezen en sommige gezien, en dat zijn er heel veel. Meer dan dat ik zin heb een film met Richard Widmark te gaan zien wil ik liever Het Jaar van de Kreeft herlezen.

Reacties

Populaire posts