Notorious



Aangestoken door Steven Jacobs en zijn boek The Wrong House waar ik vorige week over schreef bekijk ik Notorious nog eens. Het valt me op hoe weinig ik me van de film herinner. Des te meer geniet ik er van. Vooral van Ingrid Bergman in de beginscènes als ze dronken aan het stuur zit met Cary Grant naast haar. Ik let iets meer op de architectuur dan ik voorheen deed maar word al snel meegesleept door het spannende verhaal.

Alicia Huberman (Ingrid Bergman) is de dochter van een nazi die door de avonturier en playboy Devlin (Cary Grant) wordt in eerste instantie met tegenzin ingezet als spion in het huis van Alexander Sebastian (Claude Rains) in Rio de Janeiro. Alicia en Devlin worden al snel verliefd op elkaar maar de laatste vertrouwd de 'notorious' Alicia Huberman niet. Maar ook Sebastian is verliefd op Alicia. Als Sebastian aan Alicia vraagt met haar te trouwen hoopt zij dat Devlin haar zal tegenhouden maar hij doet dat niet. De onderhuidse seksuele spanning tussen de drie is fascinerend. Want het kan niet anders dan dat wanneer Alicia met Sebastian getrouwd is dat ze de liefde met elkaar bedrijven. Devlin kan niet anders dan jaloers toekijken en wachten totdat Alicia de geheimen van Sebastian heeft ontfutseld.

Eén van de beste films van Hitchcock. De film is in zijn geheel op YouTube te zien. Hierbij het eerste deel met de dronken Alicia. Ook te zien op YouTube zijn Rebecca, Suspicion en Spellbound. In de laatste film is in het tweede deel de prachtige liefdesverklaring te zien van Bergman aan Gregory Peck middels het a-romantische woord Liverwurst.

Reacties

Populaire posts