Oefening

Voor mijn repetitie bedenk ik een nieuwe oefening die zeer goed uitpakt. Ik laat alle spelers van De Vrouw van de Zee een stukje uit hun rol uitzoeken en voorspelen. Een niet al te kort stukje, minimaal drie regels script. We zitten in een kring rondom degene die speelt. Ik kies de spelers willekeurig uit, ga niet de kring af. Dan vraag ik de spelers hun script te pakken en het gespeelde stukje op te zoeken. Ze weten dan nog steeds geen van alle wat er gaat gebeuren. Ik houd ze expres in het ongewisse. Dan vraag ik hun het stukje tekst aan te wijzen en het script aan hun buurman of buurvrouw door te geven zodat die ziet waar het stuk tekst staat. Dan vraag ik, opnieuw kriskras de kring door, of iedereen het stukje van de buurman of buurvrouw te spelen. Maar niet gewoon. Met veel overdrijving. Een karikatuur. Behalve dat het zeer komisch is om te zien hoe iedereen met het tekstboek in de hand een aantal karakteristieken van de rol uitvergroot, geeft het ook inzicht in hoe de rol moet zijn. In de doorloop die volgt (bijna tot het einde) is het effect merkbaar.

Foto: Op het internet vind ik een foto van een balletversie van De Vrouw van de Zee.

Reacties

Populaire posts