Drie stations

De drie stations die we op een dag bezoeken zijn alledrie volop in restauratie. Het eerste station, Rotterdam CS, vanwaar we vertrekken wordt heftig verbouwd o.a. in verband met de HSL en de nieuwe lightrailverbinding. Voor het station staan overal gele houten wanden met daarachter kuilen en hopen zand.
Het tweede station is Amsterdam CS. Wat hier precies aan de hand is weten we niet, maar in het station gaan we op zoek naar de kluizen om onze bagage op te slaan en lopen langdurig lang grijze houte wanden.
Op het derde en laatste station komen we 's avonds laat aan. Dat is het oude hoofdstation van Groningen, ontworpen door dezelfde architect als het Rijksmuseum van Amsterdam, Cuyper. Tegenwoordig heet het jammergenoeg Groningen CS. Omdat de NS een eenheid wilde aanbrengen in de naamgeving van de stations. Hier wordt voor de ingang een soort van platform gebouwd met daaronder een ruimte voor de fietsen die nu in twee lagen geparkeerd staan tussen het busstation en het treinstation.
Dat is in ieder geval een verbetering. Vroeger was er bij geen van de drie stations de mogelijkheid je fiets fatsoenlijk onbetaald te parkeren en stonden fietsen verspreid vastgeketend aan lantarenpalen en hekjes en op elke plek waar je je fiets vast kon zetten. Nu is er eindelijk overal fietsparkeerplaats. Een vooruitgang.

Reacties

Anoniem zei…
Groningers blijven dat zogenaamde CS van de NS gewoon Hoofdstation noemen. Wat betreft onze fietsparkeerderij kan je hier plaatjes vinden:
http://gelkinghe.web-log.nl/gelkinghe/2006/07/fietsparkeerder.html

Populaire posts