Generale

Het is de dag van de generale repetitie. In de generale speel ik niet mee, ik speel pas in de eerste tryout op zaterdagmiddag. Maar 's middags gaan we de brug op, op veertien meter hoogte om te zien waar wij in onze bedden moeten kruipen. Vooral een bezoeking voor één van de professoren die vreselijk last heeft van hoogtevrees. Zelf klom ik als kind al overal bovenin en heb ik nergens last van. Ik kan nog steeds overal over randjes naar beneden de diepte inkijken zonder door angstgevoelens te worden bevangen.

Daarna is er een kostuumpas, maar omdat mijn kostuum toch wel past hoef ik dat ook niet. Ik pas wel even de schoenen want die in België waren te klein en er zijn nu nieuwe schoenen. Deze passen mij uitstekend en zijn een beetje te ruim, de andere professor Stokroos zitten ze aan de nauwe kant. We worden geholpen door Elvira, een bijna rond klein jong vrouwtje dat we in België al hebben ontmoet, en door Bert, geheel in het zwart geklede oudere man met een keurig geknipt wit baardje die voortdurend guitig staat te glimlachen.

Tenslotte worden de professoren die die avond in de generale spelen geschminckt. Dat is in vijf minuten gepiept. Een paar vegen over het gezicht en het is klaar. Voor het eerst zit ik in de zaal in het Nieuwe Luxor. Na het zien van de grootte van het podium en de hoogte van de toneeltoren lijkt deze grote zaal eerder klein. Het is op de een of andere manier toch een intieme zaal. Dan start de generale, waarvan ik het eerste half uur bekijk omdat ik de voorstelling in Oostende al heb gezien. Ik wil alleen nog even met eigen ogen zien in welke volgorde we nu opkomen en in onze bedden liggen. Als ik dat gezien heb glip ik er tussen uit na in het donker nog bijna een doodsmak gemaakt te hebben op de treden van de oplopende zaal. Maar ik kom er goed vanaf en fiets naar huis. Buiten is het nog volop licht, een verrassing na het donker van de theaterzaal.

Illustratie: Generaal Alcazar die in de musicalbewerking is verdwenen samen met zijn indiaanse hulpje, zoals er meer bijfiguren zijn gesneuveld zoals de indiaan die onder de indruk is van het nobele karakter van Kuifje.

Reacties

Populaire posts