De Brug

Ik had nog nooit een boek van Geert Mak gelezen. Ik weet dat zijn boeken als warme broodjes over de toonbank gaan en dat hij overal een veelgevraagd voorlezer is, maar dat had mij tot nu toe niet over de streep getrokken.
Dit kleine boekje, een soort van documentaire op papier in plaats van op celluloid, vond ik erg interessant om te lezen. Je krijgt een beeld van de mensen die werken op De Brug uit de titel, hun problemen, hun achtergrond. De Brug bevindt zich in Istanboel. Mak schrijft niet alleen over het heden, maar als een echte geschiedkundige ook over het verleden. Je krijgt naast een beeld van het hedendaagse en dagelijkse leven op de brug ook een beeld van de geschiedenis van Istanboel en Turkije. Een achtergrond bij de huidige problemen in Turkije rondom de scheiding van kerk en staat die door Ataturk werd ingevoerd en de basis vormt van het huidige moderne Turkije.

Vooral het verhaal van de man die gek was geworden van liefde en daarvoor een moord had gepleegd, vond ik erg mooi. Kort en krachtig, in essentie slechts een enkele pagina in het boek, maar goed verwoord. Niet dat ik nu zin heb zo'n dik boek van Geert Mak te gaan lezen. Ik lees toch liever fictie, een romantisering van de werkelijkheid. Een boek waarin de werkelijkheid tot kunst is verheven.

Reacties

Populaire posts