Groningen # 02

In Groningen bezoek ik eerst het museum. Ik bel Aly om iets in de stad af te spreken.
Dan loop ik de stad in. Ik loop door de hoerenbuurt, waar de lichte vrouwen achter de ramen zitten. Mijn hart klopt sneller. Aan de ene kant ben ik bang te bezwijken voor de verleiding ergens naar binnen te gaan, aan de andere kant test ik mezelf hoe sterk ik ben het niet te doen. Ik zie geen enkele vrouw die me raakt en ik loop de Folkingestraat in.
Ik dwaal een aantal uren door de stad. Ik bezoek voornamelijk boekwinkels en kledingzaken, o.a. de zaak waar ik mijn trouwpak heb gekocht. De prachtige overhemden daar gaan mijn budget te boven, 69 tot 129 euro. Mijn tassen worden zwaarder en zwaarder en als ik in de Zwanestraat een boekwindel binnenstap word ik gebeld door Aly. Ze stelt voor om in De Beurs af te spreken in de Folkingestraat. Daar ben ik vlakbij.
Ik loop de Beurs in om even naar het plafond te kijken. Het is nog net als vroeger toen ik hier de Golden Earring zag optreden. Ik herinner me dat ze het nummer Money als toegift speelden, een oude soulklassieker van Motown die de Beatles ook speelden. Indertijd rook het tijdens een popconcert nog naar het graan dat er dezelfde middag was verhandeld. Net zoals wanneer ik naar een basketballwedstrijd ging in de groentenveiling in Zuidlaren. Daar rook het dan naar groente en fruit.
In het café speelt een pianist en het is er gezellig druk. Een gezin van vier leden verlaat net een tafeltje dus ik neem plaats en bestel een biertje. De serveerster vraagt of ik een Amsterdammertje wil. Ik vraag haar wat ze daarmee bedoelt, niet wetend of dat een fluitje of een vaasje is. Een vaasje. Ik vertel haar dat ik uit Rotterdam kom en daarom natuurlijk niet weet wat een Amsterdammertje is.

Reacties

Populaire posts